Jerry Johansson and a String Quartet from Gothenburg Symphony Orchestra

Review from Lira

Liveskivor. Det Göteborgsbaserade skivbolaget/konstprojektet Kning Disk har släppt massor av skivor på kort tid. Många små utgåvor i små upplagor med experimentell musik. I Kningvärlden samsas textljudpionjärer som Öyvind Fahlström och Folke Rabe med dagens avantgarde. I Kning Disks liveserie är det dock en annan musik som hamnat i centrum. Både Steffen Basho-Junghans och Harris Newman spelar instrumental gitarrmusik med rötter i den så kallade American Primitive-traditionen som har John Fahey och Faheys skivbolag Takoma som bibel. Fingerpickande med blues i botten som rör sig i långa bågar mellan superb teknik och en robust aura. Jag var på båda konserterna (Basho-Junghans inspelad på Hagateatern 25/6 -05 och Newman på Atalante 13/2 -06) och ser de två olika karaktärerna framför mig. Basho-Junghans, en tysk man runt 50, som växlar mellan sexsträngad och tolvsträngad gitarr med och utan slide, och den betydligt yngre kanadensaren som knappt kunde prata mellan låtarna på grund av en otäck influensa. Basho-Junghans har tydliga rötter i Faheyskolan - han tog namnet Basho efter en annan viktig figur i genren, Robbie Basho - men använder gitarren mycket som ett klangverktyg, jobbar med mellanrum och närmar sig ett minimalistiskt sätt att spela, tassar nästan in i konstmusikens värld. Harris Newman har mer skit mellan naglarna, han attackerar gitarren hårdare, extremt mycket Fahey, med luffare på tåg, dammiga vägar och sköldpaddor långt inne i låtarna. Också han är grymt skicklig, dock utan samma spännvidd. Den tredje skivan är något helt annat. Sitaristen Jerry Johansson och en stråkkvartett: Hagakyrkan, 22 oktober 2005. Två stycken på ungefär 20 minuter, komponerade och arrangerade av Johansson, som även undervisar i klassisk indisk musik. Det är en underbar inspelning. Sitaren och tambura (spelad av Camilla Wahlberg) samtalar med de västerländska instrumenten, vackra, gripande melodier, och teman som återkommer, byggs ut, allting flätas ihop på ett naturligt sätt. Kyrkoakustiken får in en annan luft. Någonting öppnar sig. Alla tre skivorna har dessutom ursnygga omslag signerade Dan Fröberg och Cecilia Bergman Fröberg.

Lira
PM Jönsson
(October 1, 2006)